Rovaniemen ala- ja yläkouluissa on otettu käyttöön Hyvinvoinnin vuosikello -oppimateriaali. Materiaali on laadittu yhteisöllisen oppilashuoltotyön tueksi ja sitä käytetään oppitunneilla.
Oppimateriaalin avulla lapset ja nuoret harjoittelevat sosioemotionaalisia elämänhallintataitoja kuten empatia-, itsetunto, tunne-, kaveri- ja arjen selviytymistaidot.
Koteihin tullaan lähettämään viesti kuukauden hyvinvointiteemasta. Tarkoituksena on lisätä koulun ja kodin yhteistyötä, sekä tehdä näkyväksi lasten hyvinvointia edistävää työtä. Koulussa käsiteltyjä teemoja voi harjoitella myös kotona perheen kesken.
Viestissä esitellään kuukauden teema, miten sitä käsitellään koulussa ja miten teemaa voidaan huomioida perheen arjessa. Voit halutessasi tutustua Hyvinvoinnin vuosikellon sähköiseen materiaaliin oheisesta linkistä:
Yhteistyöterveisin
Oppilashuollon tiedotustiimi
Hanna-psykologi, Marja-kuraattori, Mikko-projektiohjaaja ja Tuomas-psykologiharjoittelija
Elokuun teemana kouluilla on yhteisöllisyys. Lapselle tärkeimmät yhteisöt muodostuvat perheestä, koulusta, kaverisuhteista. Tämän lisäksi voi olla lukuisia muita yhteisöjä, jotka ovat lapselle merkityksellisiä.
Koulussa yhteisöllisyyden rakentaminen aloitetaan elokuussa, mutta se jatkuu läpi vuoden mm. seuraavilla teemoilla:
Lapsen täytyy voida tuntea, että hän kuuluu osaksi yhteisöä. Hänen tulee voida tuntea itsensä tarpeelliseksi, hyväksytyksi ja arvokkaaksi. Perhe on lapselle tärkein yhteisö, joka tarjoaa tukea, turvaa ja rakkautta.
Sopikaa yhteistä tekemistä kerran viikossa ja kirjatkaa se ylös (esim. lappu jääkaapin oveen/seinäkalenteriin).
MIELENKIINTOISET LINKIT / LÄHTEET
Syyskuun teemana kouluilla on itsetuntemus. Itsetunnolla tarkoitetaan jokaisen omaa arviota ja käsitystä itsestä. Hyvä itsetunto tarkoittaa sitä, että on tietoinen myös omista puutteista, mutta niiden havaitseminen ei vähennä luottamusta itseen tai määrittele kokonaan käsitystä itsestä. Hyvä itsetunto ei tarkoita, että pitää itseään parempana kuin muut, mutta näkee itsensä positiivisessa valossa omana itsenään.
Itsetuntemusta käsitellään mm. seuraavilla teemoilla:
Itsetunto rakentuu lapsuudesta saakka ja se kehittyy koko elämän ajan. Se ei ole peritty ominaisuus äidiltä tai isältä kuten silmien väri tai kehon muoto, vaan se kehittyy erilaisten kokemusten kautta. Lasta ympäröivät aikuiset ovat avainasemassa siinä, millainen kokemus itsestä lapselle muodostuu. Aikuiset ovat kuin peilejä, joista lapsi päättelee millainen hän on.
Myös vanhemman oma kokemus itsestä antaa mallin lapselle.
Kysy kuulumisia ja löydä kehuttavaa jokaisesta perheenjäsenestä päivittäin.
MIELENKIINTOISET LINKIT / LÄHTEET
Käytännön ohjeita itsetunnon vahvistamiseksi:
https://www.vaestoliitto.fi/nuoret/mina-ja-muut/itsetunto/itsetunnon-vahvistaminen/